
PALVELU JÄTTÄÄ JÄLJEN
Hyvä asiakaspalvelu jättää positiivisen jäljen, jonka takia asiakas palaa uudelleen. Jälki muodostuu, kun asiakas kokee tulleensa otetuksi huomioon yksilönä ja hänen tarpeensa on täytetty. Parhaimmassa tapauksessa, asiakas kertoo hyvästä kokemuksesta myös muille. Huonot asiakaskokemukset puolestaan lähtevät leviämään paljon todennäköisemmin.
Kansainvälisistä tutkimuksista selviää, että asiakkaan palvelukokemuksella on väliä: NewVoicen tutkimuksen mukaan 58 prosenttia asiakkaista ei käytä uudelleen sen yrityksen palveluita, joista tuntee saaneensa kehnoa palvelua. Bain & Co. on selvittänyt, että asiakas kääntyy neljä kertaa todennäköisemmin huonon asiakaskokemuksen kuin esimerkiksi hinnan tai tuotteisiin liittyvien syiden takia kilpailijan tuotteiden tai palveluiden asiakkaaksi.
MIKSI HYVÄ ASIAKASPALVELU ON NIIN TÄRKEÄÄ?
1. Asiakkaan säilyttäminen on halvempaa kuin uuden asiakkaan hankinta.
2. Olemassa olevat asiakkaat ostavat sinulta todennäköisemmin kuin uudet.
3. Hyvä palvelu vähentää yleisesti asiakaskohtaamisessa koettuja ongelmia.
4. Hyvä palvelu vahventaa brändiäsi.
5. Säilytät todennäköisemmin asiakkaasi pidempään.
6. Asiakkaan suositukset muille ovat halvinta (ja parasta) mainosta yritykselle.
7. Yrityksissä, joissa palveluun panostetaan, ovat työntekijät tyytyväisempiä työpaikkaansa.
8. Hyvä palvelu avaa uusia ovia ja yhteistyömahdollisuuksia.
9. Yritys menestyy varmemmin.